Screening Jan van Eyck Academie

Around the Fire 

Kunstenaars:

Matthew C. Wilson

Kent Chan

Ellie Kyungran Heo

Giulio Squillacciott

Tatiana Istomina

Dana Venezia

In het screening-programma, ‘Around the Fire’, bij de Jan van Eyck Academie wordt een zes-tal films getoond van huidige en voormalige deelnemers van het Meervoudig instituut voor beeldende kunst, ontwerp en reflectie. In deze zes werken worden verhalen verteld die elk op eigen wijze een benadering van het overkoepelende thema ‘migratie’ aanhalen. Het idee van ‘de ander’ komt in elke film terug, hetzij met nadruk op anderszijn danwel het ontkennen van een ander en de tegenstelling tussen zij en wij. Het ontbreken van een gerechtige asielprocedure in ‘Hello, Tel Aviv’ toont een strijd tegen de ontkenning van vluchtelingen binnen een maatschappij waarin zij proberen te integreren. 

Deze politieke benadering van de ander komt ook in ‘No Fear in Texas’ ter sprake, waar de grenspolitiek in de zuidelijke staten van de Verenigde Staten in relatie wordt gebracht met angstcultuur. De angst voor de ander draagt bij aan het vormen van nationale identiteitspolitiek en superieuriteitscomplex. In Field Notes komen beelden voorbij die de verhouding tussen kolonialisme, wetenschap en modernisme onderzoekt. De impact van kolonialisme komt terug in Seni waarin het perspectief van de periferie en het verhouden tot een Westerse context worden bevraagd. De ander, of het exotische, zien en ervaren is tevens een drijfveer voor migratie en tourisme. Bezoeken, ervaren, en weer naar huis. De thuisblijver en reiziger worden in Island samengebracht en in een scherpe dialoog gezet, net als de rechtmatige bewoner en de zwerveling, mens en dier. Hoe het verplaatsen verhoudingen en relaties op scherp kan zetten wordt in ‘Far, From where we came’ uitgediept in fictieve familierelaties en documentatie van werkelijk gemaakte reizen. 

Matthew C. Wilson, Field Notes, 2018. 11:19 min. Near-infrared UHD video.

Field Notes volgt een traject van verschuivende horizons en grenzen van ruimte-tijd naar andere dimensies, zowel met astronomische metingen van enorme afstanden als enorm kleine kwantummetingen. Samengevat suggereren de fragmenten van ‘field notes’ ofwel veldwerk notitites, dat meting een stap is in de richting van de koloniale wens om voorheen ontoegankelijke gebieden te benaderen, te claimen en te transformeren. Gevolgd door de waarschijnlijkheid dat zelfs met “puur wetenschappelijke” motivaties, het regime van moderniteit zal worden opgelegd.

Kent Chan, Seni, 2018-2019. 30:38 min.

Kolonialisme en moderniteit, tropen en kunst. In 1955 maakte Ho Kok Hoe, toenmalig president van de Singapore Art Society, een maandenlange reis naar het VK, Europa en de VS. Ho Kok Hoe was een kunstenaar en architect met een lokale reputatie. Hij begon aan de reis met meer dan 200 kunstwerken, van hemzelf en 6 andere Singaporese kunstenaars. Zijn zoektocht naar een expositieruimte ontstond bij zijn aankomst in Londen, wat met hulp van een klein wonder, resulteerde in de eerste tentoonstelling van Singaporese kunst in Europa.

Het Maleisische woord ‘seni’ (het dichtsbijzijnde woord dat de betekenis van kunst in de westerse context benadert) is genomen als uitgangspunt bij het ontplooien van het verhaal van de film, dat zich middenin de tropen afspeelt.

Ellie Kyungran Heo, Island, 2015. 28:35 min.

Island toont een eiland op het zuidelijkste punt van Zuid-Korea, dat klein genoeg is om maar een uur te doorkruisen. Op het eiland zijn er twee extreem contrasterende sferen, van drukke hordes tot urenlange leegte. Dit contrast benadrukt zijn gevoel van plaats als eiland, zowel geografisch als psychologisch. Island werpt licht op het leven van sommige bewoners van het eiland, en de vragen ‘waar ben je nu?’, ‘waarom ben je hier?’ en ‘wat is er met je gebeurd?’. Deze vragen worden gaandeweg onderwerpen van de film, het publiek en de regisseur zelf.

Giulio Squillacciotti, Far, From where we came, 2008. 7:46 min.

In Far, From where we came wordt het fictieve verhaal van een gezin verteld door 54 gevonden foto’s die in twee jaar tijd tussen Turkije en Spanje zijn verzameld. Een reëel verhaal wordt naast beelden uit verschillende tijden en contexten geplaatst, het verhaal leidt hen naar een gemeenplaats. 

Hiermee wordt materiaal met een narrative potentie ingezet om een verhalende cyclus te creëeren die leidt tot geschiedenis, vervuilde mythologie en veranderde situaties van een gezin dat nooit heeft bestaan.

Tatiana Istomina, No Fear in Texas, 2015-18. 13:41 min.

No Fear in Texas is gebaseerd op meerdere gesprekken die in 2015 in Texas zijn opgenomen, als onderdeel van het project ‘Scary Stories’. De opnames markeren een uniek moment in de tijd: de Verenigde Staten op de rand van een enorme politieke en culturele verschuiving die zou komen met de verkiezing van president Trump in 2016. De film volgt psychologische en emotionele indicatoren die wijzen op deze verschuiving, hoewel ondenkbaar op het tijdstip waarop de gesprekken plaatsvonden.

Dana Venezia – Hello, Tel Aviv?, 2018.  

In Hello, Tel Aviv? worden drie Sudanese asielzoekers op reis gestuurd naar Zuid-Israël om de beschadigde antennes van ´Radio Rampa´ te laden met energie van de zon. De reis wordt per step, bmx en hoverboard afgelegd. Tijdens dit geanimeerde avondtuur ontmoeten ze voorbijgangers en passeren ze Israëls detentiecentrum waarna ze hun weg vervolgen om hun missie te voltooien.

Beide dagen 11:00 – 17:00 Jan van Eyck Academie Academieplein 1